Jak ODS vyřešila dopravní problémy Brna

| Nezařazené

ODS de facto vyhrála komunální volby slibem, že vyřeší dopravní problémy Brna. Pojďme se podívat, co pro to za první rok vládnutí udělala.

1. Připravila rozšíření rezidentního parkování, které slibovala zrušit. Změnila jeho podmínky, což přineslo zmatky, některým obyvatelům a podnikatelům problémy a systém přestal plnit svoji funkci. V centru je po krátké přestávce už zase problém zaparkovat.

„Váš hlas proti parkovacím zónám“, zdroj: Brno autem

2. V pěší zóně najednou jezdí jedno auto za druhým. Jsou jich tam během dne tisíce. Městská policie, podléhající primátorce, tomu přihlíží a nic nečiní. Nedovolím si tvrdit, že dostali nějaký befel, ale dovolím si navrhnout zájemcům dva malé pokusy: Zkuste zavolat na linku 156, že uprostřed pěší zóny parkuje auto. Reagují normálně, nebo nevrle, jako že je obtěžujete? Přijedou do půl hodiny? Přijedou vůbec? Zkuste jim zavolat znovu. Nebudou vám tvrdit, že tam byli? Druhý pokus: Zkuste si požádat o výjimku k vjezdu do centra. Budou po vás chtít nějaké zdůvodnění nebo doklad? Nebo vám téměř vnutí neomezený vjezd? Náhoda?

„Zásobovací“ auto, zdroj: Mapa „zásobovacích“ aut v Brně

3. ODS zrušila rekonstrukci Veveří ulice, která již byla připravena k realizaci. Z Veveří se měla stát příjemná městská třída s velkými stromy a širokými chodníky a z Žerotínovy křižovatky náměstí. Součástí plánované rekonstrukce byl perfektně promyšlený systém vedení zbytné dopravy po Velkém městském okruhu, jehož západní segment se staví, bude fungovat včas a bude pro motoristy rychlý a pohodlný. Veveří je přitom jen nejmarkantnějším případem, rekonstrukce dalších ulic a náměstí jsou pozastaveny, měněny atd. Jediným důvodem zrušení rekonstrukce, která mohla Brno posunout do 21. století, je vize ODS, že auta musí jezdit všude, rychle, hodně a bez ohledu na to, že brutálním způsobem ničí naše životy a image města.

„Zlepšíme v Brně dopravu i parkování“, zdroj: ODS Brno

4. Uzavírky byly letos nejhorší za posledních několik let. Východ Brna je v některé časy totálně zablokovaný. Opuštěná nejede ani po otevření Dornychu. Jak to? Kde je ta lepší koordinace uzavírek, o které jsme stále slyšeli? Proč už o ní neslyšíme?

Uzavírky a kolony, zdroj: IDnes.cz, Anna Vavríková, MAFRA

5. Dopravní problémy města nevyřeší jedno opatření a už vůbec ho nevyřeší sezení s rukama v klíně. Naše město potřebuje komplexní systém opatření, která do sebe zapadají. Stovky chytřejších měst už to prozkoumaly před námi, nejde o žádnou magii.
Brno dokonce strategii má – jmenuje se Plán udržitelné městské mobility (PUMM). Není dokonalý, je výsledkem mnoha kompromisů, ale je to komplexní systém mnoha stovek promyšlených, do sebe zapadajících zlepšení, jejichž realizace by výrazně snížila dopravní zácpy, zrychlila cestování po městě a zlepšila katastrofální kvalitu vzduchu i prostředí, ve kterém žijeme. Stačilo by tuto strategii naplňovat.
Kde se na to vezmou peníze? Důležitá otázka!

Zdroj: Ještě že se toho nedožilo Brno autem

Za prvé naprostá většina navržených zlepšení je mnohonásobně levnější než nekonečné rozšiřování silnic, nadjezdů a podjezdů. Za druhé a zejména: Plnění PUMM je přímo podmínkou evropských dotací do dopravní infrastruktury. Zjednodušeně řečeno, pokud místo chytrých opatření PUMM budeme dál jenom lít peníze do betonu a beton do města, Brusel přestane lít peníze do Brna.
A co dělá ODS, která nyní dopravu v Brně řídí? PUMM ignoruje a čeká s rukama v klíně, až se tragická dopravní situace v Brně vyřeší neznámou magickou silou. Čeká tiše, a tak o tom nikdo nepíše, Brňané věří a trpělivě čekají s nimi. Svět se mezitím zase posune o kus dál a Brno zůstane tam, kde je: hluboko ve dvacátém století.
Přeji hodně víry!

P. S.: Podrobněji o komplexním systému zlepšení příště:)

 

Jakub Kořínek

Zdroj: Mapa „zásobovacích“ aut v Brně

Otevřený dopis paní primátorce
Uhlíkově neutrální město? Brno na to má!

Napsat komentář